3 ridpass

Hej! Ledsen att jag inte bloggat på ett tag, men har inte haft lust att blogga eller något. Nu tänkte jag iallafall berätta om tre ridpass.
 
I måndags så red jag först min vanliga lektion. Då red jag Walle. Först så red vi i formen av ett timglas, alltså en båge på varje långsida. Där vi skulle öka när vi red innåt mot mitten och minska när vi red ut mot hörnet. Walle var duktig, han kändes mjuk och fin. Vi gjorde lite skänkelvikningar och sedan galopp på timglaset och öka in och minska ut i galoppen. Först glömde jag rida med benen i minskningen så han saktade av några gånger, men det var ju mitt fel. Sedan när jag red med benen så fick jag till fina minskningar. Vi "avslutade" med att hoppa en liten upphöjd bom (sockerbits hinder). Först kom vi i trav, då skulle man minska traven jätte mkt före hindret, över och efter och sedan på andra långsidan öka traven. Det gick jätte bra, fast några gånger så tog Walle ett skutt öven hindret så då blev det lite tokigt för jag hamnade i obalans och då så vart det ingen minskad trav efter hindret. 
Sedan till det roliga på hela lektionen. Vi skulle kommai galopp och korta galoppen super mycket mot, över och efter hindret. Det var såå kul och minskningarna blev jätte bra och det fick jag beröm över, dock så var Walle lite lat och ville dra sig ut mot långsidan (hindret stog liten bit innanför spåret) så han bytte galopp, fastän jag gjorde rätt, men tillslut fick jag till det och då fick han mycket klapp och beröm. 
Måste säga att våra markarbetes lektioner är de bästa i världen, när vi byter galopp och minskar sådär över små sockerbitar, det e bara det roligaste jag vet, av någon konstig anledning. Hahah! 
 
Efter lektionen red jag min kompis ponny, Nova. För både hon och hennes medryttare var sjuka. Nova är ett 10årigt sto med en del egna åsikter. Hon är relativt pigg och stark och en svår häst att rida. Vi inledde ridpasset med en backut spark, stabilt. Jag red iallafall runt och böjde och ställde åt olika håll, försökte hålla henne fokuserad och sätta henne i arbete hela tiden. Vilket inte va det enklaste efterom vissa människor endast bestämmer sig för att alla andra i ridhuset ska se upp för dom och absolut inte tvärtom. Nova var fin, men som sagt väldigt svår att rida. Hon var även väldigt stark och hon var typ tvärtemot det jag är van vid, så det var ju en liten utmaning haha. Försökte galoppera henne men de gick inte så bra för dels sparkade hon backut och dels så var jag ju tvungen att tvärstanna var tredje meter för att en häst kom framför nosen på än.. 
 
Igår, tisdag, så red jag Nova igen. För de var fortfarande sjuka. Detta ridpass var jag ensam i ridhuset vilket var väldigt skönt. Jag hade även thiedemantygel istället för snodd och detta gjorde att hon inte alls var lika stum i munnen, visst var hon stark men hon var såå mycket rörligare och enklare att arbeta med istället för mot. Dock var hon lite bitchigare igår. När jag skulle trava fram så stannade hon/saktade ner varannan meter, först trodde jag sadeln låg fel eller något men när hon la till sin första spark fattade jag att hon endast bitchade sig , så jag la på skänkeln och då gick hon bra. 
Jobbade med minskad skritt vid varannan bokstav och ökad däremellan, även en 15m volt varjegång jag passerade E och B. Detta funkade finfint, Nova lyssnade bra och efter ett tag slappnade hon av och vart mycket samarbetsvillig. När det kändes bra i båda varven så gjorde jag lite skänkelvikning på diagonalerna, först i skritt sedan la jag in travsnuttar här och där. Gick super. 
Sista delen av ridpasset jobbade jag galoppfattningar på volten. Hon blev riktigt pigg och kändes som hon skulle dra iväg o hitta på bus varje gång, men klarade mig relativt med endast några stoiga protest-sparkar ;) Efteråt travade jag av, hon ville sätta ett friskt tempo i grunden så jag fick göra en del förhållningar för att inte springa V75  där inne, haha. 
Nova (haha) och min fina wallebus ♥

Kram /Philippa
Jasmine Lundgren skrev

Hahah gillar första bilden ;)

Den 2015-02-19 klockan 08:44:30.
http://jasminelundgrens.blogg.se/
Isabelle Johansson skrev

Hej jag ska göra något som heter TMI tag på min blogg. Om du frågar 2 saker i den får du en stor länk för flera hundra läsare i ett inlägg imorgon. Och självklart 2 kommentarer tillbaka! :D

Den 2015-02-20 klockan 18:55:57.
http://isabellejohaansson.blogg.se
MartinaOlsson skrev

hej! allt bra? :)

Den 2015-02-20 klockan 19:30:50.
http://martinaolsson.myshowroom.se

Kommentera inlägget





Kom ihåg mig?